Wednesday, August 26, 2009

Resipi : Ungkep Ayam

aku nak share resipi lauk yg aku suka...ungkep ayam...resipi ni "diturunkan" dari arwah Pak Lang aku kepada mama dan mama bagi kat aku..eheh..maklumla, duk jauh kene la memasak, xkan la nk mkn kedai je. Di samping itu, boleh tambah skill memasak...orang pompuan la katakan..:D

Ungkep Ayam

3 ketul ayam
(lebih sedap bhgn kepak atau yg kurang isi)
1cm halia
3 ulas bawang putih
3 biji bawang merah (kecil)
1 sudu teh jintan manis
1 sudu teh lada hitam
7 biji cili api (ikut suka kalo nk pedas/ x)
1/2 sudu teh serbuk kunyit
1 keping asam keping
garam secukup rasa
minyak untuk menumis

cara-cara:

1)
bersihkan ayam dan toskan.
2)
tumbuk halia+bwg putih+bwg merah+jintan manis+lada hitam
3)
panaskan minyak dan tumis bahan tumbuk dan sedikit serbuk kunyit
4)
masukkan ayam gaul hingga sebati dan tutup kejap dgn api perlahan
5)
masukkan air (ikut suka kalo suka kuah byk, tambah la air)
6)
masukkan garam secukup rasa dan asam keping
7)
biarkan mendidih hingga ayam tu masak..

SELAMAT MENCUBA!!!

P/S:
ungkep ni amat sesuai di makan panas2!!! kalo bulan pose makan ni..fuhhh...sedapnye coz ni salah 1 feveret food aku..:D

1 comment: